الخميس، أبريل ٠٢، ٢٠٠٩

كان نفسى أحبك يا ريس

كان نفسى أحبك يا ريس

يعنى هو أنا بينى وبينك ايه غير البلد؟

أنا لا أعرفك ولا تعرفنى، ولا فى بينى وبينك قضايا ولا حاجة لا سمح الله

وانت لا سرقت ورث ابويا ولا حاجة، انت يادوب سرقت فلوس مصر كلها وسرقت حتى أحلام الناس

كان نفسى ابصلك كدة واحس بالفخر وان انت رمز لمصر والمصريين لكن لما ببصلك الصراحة بيجيلى تلبك معوى

والله العظيم أنا مش عايز حاجة لنفسى

أنا مش عايز غير ان مصر تبقى زى أمريكا

ليه لا هو احنا اقل منهم فى ايه

هاتقولى مستحيل ؟

طيب مستحيل ليه يا ريس؟ احنا مش أقل منهم والله

يعنى هما بنى آدمين واحنا ولاد كلب مثلا؟

طيب بلاش أمريكا، المانيا ولا فرنسا

طيب ماليزيا ولا الهند حتى، على الأقل عندهم صناعة

ده انا كل مابشوف مصر كدة بيصعب عليا والله

هاتقولى وهى مصر مالها؟ هاقولك كلمة مش كويسة لامؤاخذة يعنى

معلش ماتزعلش منى، ولا ازعل براحتك مانت كدة كدة زعلان ان احنا بنتكلم

يعنى انت متوقع مننا ايه

نشوف مصر كدة ونسكت

لا صناعة ولا زراعة ولا تعليم ولا أدب ولا أخلاق

فساد وسرقة ونهب، واسطة ومحسوبية وكوسة وجهل والناس بتاكل فى بعض

ده حتى الفن فى عهدك وقع

وماتعملش نفسك مش عارف، ماهو أصلك لو مش عارف يبقى لا مؤاخذة تروح تقعد فى بيتكوا أحسن

معلش يعنى انت أكبر من ابويا آه بس دى بلدى وأنا واحد من ناسها ومن حقى احاسبك

طبعا انا عارف ان الأخوة اللى حواليك بيضحكوا عليا دلوقتى وبيقولوا ايه المجنون اللى جاى يحاسب الريس ده

بس انا طول عمرى فاهمها كدة وانت وهما لازم يفهموها كدة

انت والحكومة شغالين عند الناس ولازم بقى تسمعوا احنا عايزين نقول ايه

وماتقوليش مجلس الشعب عشان ماقولش كلام مش كويس خلينى مؤدب

يا راجل ده حتى الدور الاقليمى راح فى الكازوزة

مصر اللى كانت لما تقول كلمة فى المنطقة الكل يعمل ألف حساب بقت ملطشة

السودان والقرن الأفريقى راحوا مننا يا ريس وانت ساكت

وآدى مضيق باب المندب والقراصنة بيلعبوا فيه وانت ساكت

معقولة هى دى مصر يا ريس

مصر تدى لاسرائيل غاز طبيعى باقل من السعر العالمى وباقل حتى مننا احنا المصريين

طيب ليه وعشان ايه

سيبك من انهم اعدائنا وأعداء العروبة والاسلام والكلام الكبير ده

مش ده مورد من موارد مصر ولازم نكسب فيه ولا ايه

ولا احنا خلاص مستغنيين؟

معلش يعنى انا مش فاهمك ولا حد فاهمك، الظاهر كدة ان انت تفكيرك سابق عصرك

بينى وبينك كدة لو انت يعنى خايف من اسرائيل وأمريكا قولنا عشان نبقى فاهمين

يعنى ماتقعدش تقولنا مصر لا تقبل الضغوط والكلام اللى احنا حفظناه ده عشان انت مابتعملش منه حاجة

وبعدين الأخ محافظ أسيوط بيقول ان المسئولين اتعلموا منك كيف تدار الأزمات؟

واضح فعلا

يا راجل ده احنا فى أزمة من ساعة مانت مسكت ريس

انا آسف يا ريس، والله العظيم تلاتة كان نفسى احبك

بس للأسف مفيش حاجة فيك تتحب

هناك تعليقان (٢):

غير معرف يقول...

أزاى بقى راجل أد جدك أكيد لازم تحبه وتسمع منه حواديت آخر اليل
حب الحنان والتلقائيه والتواضع اللى فيه
أنت فعلا معندكش نظر يا كاسبر

Ehab يقول...

معلش اصلى انا نظرى ضعيف
كفيف بعيد عنك
:)