الأحد، يناير 14، 2007

خايف


خايف
خايف اصارح صاحبى بعيبه
خايف اسافر لجل اللقمة
وخايف أعدى جنب الكلب
خايف لما البوكس يعدى
وخايف منك يابن الكلب
خايف رأى الغير يعاندنى
وخايف أكره خايف أحب
خايف أهاجم غلطة شايفها
وخايف أشوف غلطة من الضرب
خايف آخد تارى بايدى
وخايف ينزل فيا الضرب
وخايف ألم الموت وعذابه
وخايف اخش النار من الضرب
خايف اخش الجيش واتبهدل
خايف اتجوز خايف استندل
خايف أخلف خايف اعقر
خايف اعيش عازب ومأنبر
خايف أغنى خايف أفقر
خايف البرد خايف الحر
خايف الأسود خايف الأشقر
خايف عمرى يطول فى الفانية
خايف أموت دلوقتى فى ثانية
خايف اتنفس خايف اكتمها
خايف أجيص خايف اكتمها
خايف اقول خايف واتلب
خايف اصحى خايف أنام
خايف اعيا ولو بزكام
خايف أخاف خوفى من الرب



محمد ممتاز عبدالقادر

هناك 7 تعليقات:

محمود يقول...

متشكر جداً لتعليقك على مدونتي اللي جر رجلي وخلاني انبسط بشوف مدونتك.
خالص تحياتي وإعجابي بخوفك.

محمود يقول...

ثم با انك شاعر محترم ومبجل كده ما تخد بيدي الله يكرمك وتقول لي رأيك في القصيدتين اللي انا ناشرهم عندي.. بس بدون مجاملة نكون شاكرين مهللين.

Casper يقول...

يا باشا الله يخليك على مجاملتك بس انا لا شاعر ولا حاجة اغلب الشعر اللى موجود فى المدونة هنا بتاع واحد صاحبى اسمه محمد ممتاز اللى انا كاتب اسمه تحت القصيدة وعلى فكرة الراجل ده كاتب كمان وله كتب نزلت السوق، انا بس جبت الصورة اللى فوق القصيدة :) مجهود برده مش كدة؟
انا اقريت القصيدتين دول لما شفت المدونة بتاعة حضرتك كلها والصراحة ومن غير مجاملة انا شايف ان المدونة كلها مثيرة للاهتمام والقصيدتين جامدين جدا، من الاخر انت مش محتاج راى واحد زيى :)
واستكمالا بقى للصراحة وياريت ماتزعلش تعليقى على صورة عبدالناصر مكانش اعجاب انما كان سخرية لان انا مبحبش عبدالناصر وشايف انه لا كان بدر ولا حاجة، دى وجهة نظرى اللى اعتقد انها متواضعة جدا وماتهمش حد وشكرا على تعليقك

محمود يقول...

طيب لا بأس ما اختلفناش برضه.. اقولك ليه.. لأني وضعت العنوان في منطقة محايدة ونسبية.. لما قلت في الليلة الظلماء فالقصد انه بالنسبة لما نراه من رؤساء هذا الزمان فعبد الناصر يبدو كبدر الظلام.. واتصور انها مسألة يصعب ان يختلف عليها اثنان..
تفتكر صح؟

Casper يقول...

مش هانختلف يا باشا لانى الصراحة شايف انه موضوع مايستاهلش المناقشة المهم ان احنا متفقين ان الواقع مش كويس ومحتاج تغيير حتى لو كنا مختلفين على طريقة التغيير، المهم ان فى حاجة متفقين عليها وشكرا مرة تانية على اهتمامك

truth يقول...

بصراحة انا خايف اكتب تعليقي علي القصيدة يا عم كسبر

Casper يقول...

يا باشا كلنا خايفين حط خوفك على خوفى يمكن ربنا يلهمنا الشجاعة ويستعملنا ولا يستبدلنا
قول آمين