الأربعاء، مايو ٢٨، ٢٠٠٨

رسالة إلى الوالي

مباشرة من بريدي الالكتروني...

..رساله الي سيادة الرئيس..نحن ابناؤك ورعاياك في مقابر البساتين والتونسي والامام الشافعي وباب الوزير والغفير والمجاورين والامام الليثي وجبانات مدينة نصر وعين شمس واسفل الكباري وفي المناطق العشوائيه وبجوار المساجد وفي القري والنجوع وفي الاكشاك الصفيح على اشرطة القطارات..اسمح لنا ان ننقل لك بثا مباشرا لحالنا الذي سيتوارى خجلا بعده..فيلم حين ميسره كشف على حقيقه واحدعلى مليون من حال الفقراء والعشوائيات في مصر..نحن نموت من الجوع ياسيادة الرئيس ..ماهذا الذي يحدث في مصر ربما نقدر نسكت ونصبر على القهر وعلى الذل وعلى الهوان وعلى المعامله السيئه التى نلاقيها وربما نسكت على عدم القدرة على الحلم ولكن كيف نصمت على الجوع ؟؟لو سكتت ألسنتنا لتكلمت ونطقت وصرخت بطوننا... الأسعار اشتعلت ناراً .. والخدمات معها..بدون سابق إنذار أو تمهيد طعامنا الذي يطلق عليه السادة الأغنياء "طعام الفقراء" لا نستطيع شراءه.. الفول أصبح الكيلو بـ 5 جنيه ... العدس بـ 9 جنيه ... زجاجة الزيت العادي بـ 10.5 جنيه ..!! كيلو الحلاوة السادة غير المعبأة ـ طعام المساجين ـ أصبح بـ 12 جنيه ... كيلو الجبنة البيضاء ب 18 جنيه !
صبرنا على الذل في طابور العيش .. وقضينا نصف عمرنا في سبيل أننا في النهاية نحصل علي رغيف عيش رخيص الثمن.. دلنا يا سيادة الرئيس علي أي طابور ولو طوله بالكيلومترات ولكن في نهايته نجد طعاما رخيص الثمن.. يا سيادة الرئيس ... قل لنا ماذا نأكل ؟
حتى الخدمات الضرورية ارتفعت بصورة مضاعفة ... فاتورة الكهرباء اشتعلت ... وفاتورة المياه توهجت.. وفاتورة التليفون لن نتكلم عنها فليس عندنا تليفون أصلاً..!!
واسمح لنا يا سيادة الرئيس أن نقدم لك ما نأكله هذه الأيام .. والذي يعتبر مفاجأة للكثير لما وصلنا له .. ولا نعلم هل هو كذلك بالنسبة لسيادتكم أم لا ..؟ والله.. والله ما سنقوله حقيقة يمكن أن تتأكد سيادتك مما سنقوله عما نأكله.. من خلال زيارتنا في أي من الأماكن التي ذكرناها سلفاً أو غيرها .. نقدم لسيادتكم عدة وجبات مما نأكلها الآن بعد أن ضاقت بنا السبل في أن نشتري الفول والعدس والزيت..
هذا ما يأكله فقراء مصر خير شعوب الأرض الذين أوصي بهم سيدنا محمد صلي الله عليه وسلم خيرا
الوجبة الأولي : يتم إحضار بقايا العيش البلدي وتتم إضافة قليل من الماء مع استمرار التقليب والدعك حتي يصبح مثل الطحينة تماماً.. ويوضع عليه بعض الملح والبهارات اللازمة ويتم تغميسه بالعيش ... يعني عيش... يغمس بعيش
الوجبة الثانية : نذهب لأي فسخاني ونشتري بعضا من ماء الفسيخ منه بـ 50 قرشا ونقوم بتغميسه بالعيش ... أهوه بنحدق يا ريس ... !!!
الوجبة الثالثة : نذهب إلي سوق الخضار ونشتري الخضار التالف العاطب والذي يضعه البائع عادة أسفل قدميه ... نأخذه ونحاول تظبيطه بغليه ونضعه بعد تقطيعه علي النار ويتم عمل خلطة خضار نأكلها في الثلاث وجبات ...
الوجبة الرابعة : نذهب إلي أي جزار ونأخذ منه العظم الذي يلقيه أسفل قدميه وتلعقه القطط .. والذي لا يوجد به أي مواسير أو غيره .. فنحن ليس في مقدرتنا شراء عظم المواسير الفاخر...ونقوم بغسله ونضعه علي النار مع كمية كبيرة من الماء ... ونعمل شوربة حتي نرم عظم أولادنا ونشرب شوربة
الوجبة الخامسة : وهي أغلي الوجبات وأصبحت ترفيها لنا وهي شراء الفراخ النافقة الميتة من عند تجار الفراخ الذين يبيعون لنا الفرخة بـ 4 و 5 جنيهات ، بعد أن تعدي ثمن الفرخة 30 جنيها ووصل ثمن الكليو من الفراخ البيضاء إلى 13 جنيه .. !!
الميتة أحلت لنا في عهدكم من سنين يا سيادة الرئيس
.... !!الوجبة السادسة : شراء أرجل الفراخ وعمل خضار وشوربة عليها ... حتي يجد الأطفال مايمسكونه في أيديهم حتي ولو رجل فرخة ..؟!! وأخيراً تصور يا سيادة الرئيس .. ما يحلّي به شبابنا وأطفالنا عندما يهفهم الحلو .. إنهم يذهبون لبائع الزلابية ولقمة القاضي وبلح الشام ومعهم رغيف العيش ويقطعونه نصفين ويطلبون منه أن يضع لهم القليل من الشربات المسكر الذي تتم التحلية به داخل الرغيف
...!! لا أريد أن أكمل حتي لا أشق عليك يا سيادة الرئيس أكثر من ذلك ..

الاثنين، مايو ١٩، ٢٠٠٨

سياسات الترويض

هناك شعوب تقرر مصيرها, تختار وتحاسب من يحكمها وأخرى تساق كما يساق القطيع شعوب يقظه تعلن عن رغباتها وتثور إذا مست مصالحها وأخرى نائمه لو قطعتها اربا لن يرتفع لها صوتا شعوب مبدعة منتجه وأخرى خامده مستهلكه باختصار شعوب حيه وأخرى ميته . فهل المواطن فى الاولى يسير على قدمان وفى الثانيه من ذوى الأربع أم أن شعوبنا ولدت ميته ؟

لا شك ان الانسان هو الانسان ولد حرا ذو فطره سليمه تقدر الجمال وتستهجن القبح وتسعى الى العمل و الانتاج والتطوير.. ولكن لماذا انعدمت تلك الصفات من شعوبنا دونا عن بقية شعوب العالم المتحضر ؟؟

السبب يعود إلى استراتيجية بناء الشعوب أو ما يطلق عليه اصطلاحا (التربيه ) فهناك مواطن تربية ديموقراطيات تربى على الحريه والقيم والجمال و الانتاج ..الخ وآخر تربية ديكتاتوريات تربى على القهر والخوف والقبح والخمول...الخ

ولعلنا نلاحظ أن اول ما يشغل الدكتاتور بعد سطوه على الحكم هو الإصلاح وسياساته وبعد 25 عاما من الحكم يستمر فى ترديد نفس الاسطوانه ولا نلمس على الواقع إلا إزدياد الأحوال تدهورا لأننا لم ندرك بعد أن فاقد الشئ لا يعطيه وأن سياسات الإصلاح على الطريقه الدكتاتوريه الهدف المعلن منها هى الهاء المواطن وتعشيمه بما هو أقرب إليه من نجوم السماء والهدف المستتر هو إصلاح المواطن أى تشكيل مواطن صالح = مواطن لا يفكر ولا يسمع ولا يرى ولا يتكلم مطالبه لا تتعدى لقمه وكسوه مواطن كهذا هو النموذج الأمثل الذى تسعى إليه الدكتاتوريات وتضع من أجله الخطط والسياسات ليتسنى لها الجلوس على العرش مادام فى الصدر أنفاس بل وتوريثه للابناء والاحفاد بعد إنقطاعها .

ويقدر مدى نجاح تلك السياسات الترويضيه فى تربية الشعوب بمدى أستمرار الحاكم فى السلطه دون منغصات ويبدو أن سياسة مبارك الإصلاحيه قد أتت ثمارها والدليل أستمراره على عرش مصر طوال 27 عاما وأتخاذ الخطوات اللازمه لتوريث العرش لسمو الأمير من بعده , ربع قرن فتره تداول فيها على حكم امريكا الرئيس ريجان ومن بعده الرئيس بوش الاب ثم الرئيس كلنتون وأخيرا بوش الابن الذى يستعد للرحيل..
وشهد العالم فيها تطورات خطيره منها سقوط حائط برلين وسقوط الدول الشيوعيه تباعا وانهيارالاتحاد السوفيتى بأكمله وزروة الحرب الأهليه اللبنانيه و إندلاع حرب العراق مع إيران وقيام حرب الخليج الاولى وانقلاب أمريكا على صدام وقيام الاتحاد الاوروبى وأعتماد اليورو كعمله موحده ثم هجمات الحادى عشر من ستمبر وتغير خارطة العالم السياسيه بعدها وإعلان الحرب العالميه على الارهاب وإندلاع حرب الخليج الثانيه ضد العراق لتنتهى بسقوطه وأعدام صدام حسين وموت حكام وتولى آخرين ومع هذا من يحكم مصر طوال تلك الحقبه هو شخص واحد ولم يحدث وأن واجه أى خطر جادى وحقيقى من الشعب يهدد عرشه رغم سؤ الاحوال المعيشيه وتدهور الحياه فى كافة مناحيها وتقلص دور مصر وحجمها فى واحد من اسوء عصور الانحدار التى شهدتها البلاد فكيف استطاع مبارك تقليم أظافر الشعب المصرى القصيرة فى الأصل وكيف استطاع ترويضه ليصمت ويصبر كل هذه السنوات ؟ وما السبب فى كسر حاجز الصمت فى الفتره الأخيره وكيف استطاع النظام إخماد الشراره قبل أن تندلع النيران وتهدد عرشه وعرش مبارك الابن من بعده ؟
السر يكمن فى السياسه الحكيمه التى أتبعها الرئيس مع شعبه بهدف إنتاج مواطن صالح تربى على الطريقه المباركيه من الجذر ب/ ر/ك أى نخ و خضع ,كيف أبرك مبارك شعب مصر وماهى الخطوط العريضه لسياسته الترويضيه ..هذا ما سنتناوله فى المقالات التاليه ..

يتبع ...

رشا ممتاز


الجمعة، مايو ١٦، ٢٠٠٨

أيها الفأر ....... إنصرف


لا تنفك الجهالة تعم أركان الوطن المحروس وتأتينا كل يوم بما يضحكنا ويسلينا ويبكينا في نفس الوقت وأتساءل في نفسى متي يأتى اليوم الذى أرى فيه قومى عرباً و مسلمين وقد نفضوا عن عباءاتهم الجهل والخرافات وارتدوا ثوب العلم ويبدو أن هذا لن يتحقق في حياتى فمازلنا نزداد تعمقا في علوم الجن وتفسير الأحلام والطب الشعبى وأصبحنا رواد العالم في رسائل الاس ام اس والحمدلله وبالله التوفيق والله المستعان
ولهذا أقدم لكم بعض رسائل الاس ام اس التي وصلتني وبها قسم غليظ بأن أرسلها الي كل من أعرفه والا فسوف أصاب بالبري بري وداء الكلب فقررت أن أنشرها حتي أنال وإياكم الثواب

فائدة لطرد الفئران
تكتب بسم الله الرحمن الرحيم وسورة المسد ثم تكتب بعدها: أيها الفأر إرحل عنا، فإن لم ترحل فأذن بحرب من الله ورسوله ثم انصرفوا صرف الله قلوبهم وحسبنا الله ونعم الوكيل ولا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم وصلي اللهم علي سيدنا ومولانا محمد وعلي آله وصحبه وسلم . ثم تكتب في اربع ورقات وتوزع على أركان البيت

فائدة لتقوية الذاكرة
تكتب في ورقة بسم الله الرحمن الرحيم المعوذتين وقل هو الله أحد ثم تأكل الورقة ( تبلها وتشرب ميتها)

. تم العثور على جثة الرسام الذي استهزء بالرسول صلى الله عليه وسلم محرووووووقه قرب مبنى الصحيفه ...!!! الله اكبر الله اكبررروالحكووومه الدنماركيه تتحدث عن الخبر ..!!! الحمد لله العزه لله ولرسوله وللمؤمنين


هذه قصة فتاه كانت تتابع قناة غنائيه على الدش وبينما امها كانت تقرا القرءآن الكريم , قالت لأمها ازعجتينا بالقرءان اذهبي الى مكان اخر فاصرت الام على البقاء في مكانها فقامت الفتاه فاخذت المصحف ورمت به على الارض فذهبت الام فحملت المصحف فوضعته على صدرها فسقطت البنت ارضا فخسف الله سبحانه وتعالى بها على شكل حيوان زاحف


فائدة من العبدلله
ما غاية الدين أن تحفوا شواربكم .... يا أمة ضحكت من جهلها الأمم

الخميس، مايو ١٥، ٢٠٠٨

ليه بنحبك يا ريس؟

أطلت علينا صحيفة أخبار اليوم فى الثالث من مايوم بعنوان طويل عريض فى صفحتها الأولى بسؤال محير هو ليه بنحبك يا ريس؟ الاجابة جاتنى فى المقالة التالية التى كتبتها الناشطة رشا ممتاز

بنحبك يا ريس وبنقولك اننا كلابك المطيعه الوفيه اللى نجحت فى تدريبها وترويضها طول 27 سنه كنت بتجوعنا فيهم وتحرمنا من كل حاجه بالتدريج وأول ما ترملنا الفتافيت نفرح ونسبح بحمدك

بقينا تيران دايره فى ساقية لقمة العيش بنشتغل ليل ونهار علشانها وممكن نبيع زممنا وضميرنا وشرفنا برضو علشانها منعرفش غير قولة حاضر ونعم ومعدش لينا مطالب ولا طموح غيرها وبقت هى هدفنا ومركز حياتنا، شعبك بقى قنوع أوى يا ريس لو جبتلو مصباح علاء الدين وطلعلو المارد قلو شبيك لبيك عبدك وبين ايديك اطلب وطلبك مجاب حيطلب... رغيف عيش برضو!!!..بس... لا.. مادام الحكايه فيها مارد يبقى نفك عن نفسنا شويه ونطلب 10 أرغفه طازه من أبو نص جنيه ... أقصى أحلامنا اننا نغمسها بطحينه وناكل معاها كباب مش مهم مصدره حمير ولا كلاب المهم انه كباب وعشان متفهمناش غلط بقول أقصى أحلامنا ...ياريس

لكن لو حرمتنا من اللقمه حنموت.. ويا روح ما بعدك روح فمتزعلش مننا لو التور وقف وبطل يدور الساقيه أو لو نزلنا الشوارع نطالبك بيها ده احنا سيبنالك خير البلد كلها ومش طالبين أكتر من لقمتنا ارمهلنا والنبى يا ريس وأحنا نرجع زى ما كنا كلابك المطيعه الوفيه اللى متعرفش غير حاضر ونعم وأمرك يا ريس

مش مهم المعامله الزفت والبهدله اللى بنشوفها فى المصالح الحكوميه والرشاوى اللى لازم تتدفع عشان نخلص ورق بطاقه أو خدمه عسكريه كل ورقه وليها سعر واللى معهوش ميلزموش كل ده مش مهم المهم لقمة العيش يا ريس

مش مهم المستشفيات الحكوميه اللى المفروض انها موجوده عشان تعالج العيانين، ده المفروض، لكن عندنا هى مصدر المرض والعدوى ده غير الممرضات اللى بيتعاملوا مع المرضى زى تمام ما بيتعامل حراس السجون مع المساجين وغرف العمليات اللى يخرج منها حى ومش ناقص حته يبقى حظه بمب، بلاوى بتحصل أخدنا عليها وأخدت علينا لكن كل ده مش مهم المهم لقمة العيش يا ريس

الشوارع اللى كلها بلاعات ومجارى ضاربه والتلال اللى أسمها مطبات والمرور اللى بقى شبه السرك القومى لازم تبقى حاوى عشان تسوق عربيه فى شوارع القاهره ولا اشارات المرور اللى بتدى الالوان كلها فى نفس الوقت.. الله يرحمها أمى دايما كانت بتدعيلى أن ربنا يوصلنى الضفه التانيه من الشارع بسلام! بقى عبور الشارع فى مصر أخطر من عبور المانش! 21 الف حادثه فى السنه، ناس بتموت وناس بتخرج بعاهه لكن كل ده مش ضرورى الضرورى لقمة العيش وبس يا ريس

قلنا بلاش عربيه وناخد القطر اسلم لاقينا القطر هو هو الموجود من 100 سنه متغيرش لا تجديد ولا تصليح ولا صيانه ...الناس بقى الموت محاصرها من كل حته فى القطر فى السفينه فى العباره فى الطياره, قلنا بلاها خروج وقعدنا فى البيت وقعت فوق نافوخنا العماره، نرجع ونقول كل ده مش مهم ... الارواح فى منها كتير والناس دول مش بنى آدمين ملهمش أهل ولا تمن ..المهم واللى مش حنشوف غيره هو لقمة العيش يا ريس

التعذيب والضرب فى الاقسام والحاجات دى مش مشكله اضرب المربوط يخاف السايب يستاهلوا حد قالهم يخشو اقسام طول عمرنا ماشيين جنب الحيط ومش وش أقسام ولا بهدله والمعتقلين برضو يستاهلو عايزينها تداول سلطه وديموقراطيه دول ناس ناقصه تربيه وفاكرينها سايبه ..دى العين ما تعلاش ع الحاجب والكلب ما يعضش الايد اللى تدمدلو بلقمة العيش..يستاهلوا يا ريس


مشكلة البطاله والتلوث والغش والفساد والأميه ...و...و..حاجات غريبه بنسمعها من المندسين المخربين الحراميه.. حاجات لا واخدين عليها ولا عايزينها، ما ربتناش على كده يا ريس .. ربتنا على لقمة العيش وبس وما دمت موفرهالنا يبقى كتر خيرك حنفضل نطاوعك ونبوس ايدك وادينا وش وظهر ..

وحندعيلك ساعة فجريه تدخل بطولة العمر موسوعة جنس للارقام القياسيه ولو مت كلابك الوفيه هتحنطك زى رمسيس وتقعدك على كرسى العرش ويبقى يحكم جمال من ورا الستاره زى ما اتعودنا المهم منتحرمش من طلتك علينا ولا من لقمة العيش اللى بترمهلنا ...

بنحبك يا ريس
رشا ممتاز



أعدائيل


هذا هو عنوان المدونة الجديدة للمدونة النشطة كليو


المدونة مخصصة للحديث عن تاريخ طويل من المذابح الاسرائلية وسفك الدماء والتأكيد على أبدية العداوة بيننا وبين الاسرائليين


اسرائيل تعنى لنا نحن العرب النكبة ودير ياسين وصبرا وشاتيلا وقانا والعريش وبحر البقر وغيرها من المذابح


لن ننسى ذلك ما حيينا


عشان كدة لما وصفت مبارك بالخيانة فى البوست اللى فات ماكنتش بدعى أو ببالغ


لأن اللى يبيع الغاز الطبيعى للاسرائليين بأقل من الأسعار العالمية ويغلى أسعار المواد البترولية على المصريين نسميه ايه


اللى يسمح للاسرائليين يخشوا سينا ويمنعها على المصريين أو على غالبية الشعب المصرى اللى مايقدرش يتحمل النفقات هناك بينما مفيش بيت فى مصر ماضحاش بواحد او اتنين عشان سينا دى ترجع نسميه ايه


بالرغم من كل ده ابشر الاسرائليين ان المصريين مانسيوش ومش هاينسوا ان شاء الله


أما بالنسبة للسادة الموالين المنافقين ما رأيكم زال عمركم؟

الثلاثاء، مايو ١٣، ٢٠٠٨

مختارات

وانا بدور فى الانترنت عن أغانى نادرة بدور عليها من زمان اتكعبلت فى شوية الاغانى دول والصراحة انا شايف انهم بيعبروا عن كلام كتير عايزين نقوله

من فيلم كتيبة الاعدام

ملعون فى كل كتاب يا عار الخيانة
اللعنة والنار عاللى خان الأمانة
عاشوا على موتنا وموتهم حيانا
عليهم اللعنة فى ترابنا وسمانا

اتردى يابواب البيوت وابعديهم
واتسدى يابواب القلوب واطرديهم
واتفتحى يابواب الجحيم واورديهم
جزاة ماخانونا وباعونا لعدانا

ماتطلعيش يا شمس عاللى يخونا
وماتنطفيش يا نار قلوبنا وعيونا
وماترحميش اللى احنا على قلبه هونا
واكوى بنارنا كل نقطة فى دمانا


من فيلم أغنية على الممر


ابكى ... انزف ... اموت
وتعيشى يا ضحكة مصر
وتعيش يا نيل يا طيب
وتعيش يا نسيم العصر
وتعيش يا قمر المغرب
وتعيش يا شجر التوت
وتلاميذ المدارس
والنورج اللى دارس
والعسكرى اللى دايس عالصعب عشان النصر
يا مراكب
يا صوارى
يا شوارع
يا حوارى
يا مزارع
يا صوامع
يا مصانع
يا مطابع
يا مينا
يا كبارى
يا منادر
يا بنادر
يا بيوت
ابكى ... انزف ... اموت
وتعيشى يا ضحكة مصر


من فيلم البرئ

يا قبضتى دقى على الجدار
لحد ليلنا ما يتولدله نهار
يا قبضتى دقى على الحجر
لحد ماتصحى جميع البشر
لحد ماتتفسر الاسرار
مش فاهم اللى حاصل
لكن بقلبى واصل
واللى مش فاهمه عقلى
بتشرحه السلاسل
يا قلوب بتنزف دم فى العتمة
يا قلوب بتنزف دم وتغنى
سجنوكى بالكلمة
والكلمة غصب عنها وعنى
طلعت من القضبان ومن الأسوار

السبت، مايو ١٠، ٢٠٠٨

فى أسيوط

صورة لقناطر أسيوط من تصوير المدون هوك من مدونته فنون وأفكار

مررنا علي كمين الفتح فردنا
عن الديار قانون الطوارئ وجورها
فقلت لنفسي ربما هي نعمة
فماذا تري في اسيوط حين تزورها
تري كل ما لاتستطيع احتماله
اذا ما بدا لك من جانب القسم صولوها
وما كل نفس حين تري الشعبة تُسر
ولا كل الغياب يضيرها
فان سرها قبل الفراق لقائها
فليس مقبوض عليه بسوقها
متي تري الذل المقيم لمرة
فسوف تسيغ الظلم حتي تقولها احه
في النجع بائع بانجو من التل
ضاق بزوجته يبيع لفائف الاحلام
في الشعبة كرباج ...ونطع جاء من اقسي الشمال
يفقه فتية الاجناد في الاشتام
في الحي شرطي من الاوباش يغلق شارعا في السوق
رشاش علي مستنطع لم يبلغ العشرين
وباجوري يحي قائد الشركة
واطفال من الجوع ماتوا
لا يرون الدفء اطلاقا
تراهم ياخذون لبعضهم كفنا
يقيهم برد القساوة في العيون

في اسيوط دب الجند منتعلين فوق القوم
في اسيوط صلينا علي الاسفلت

وتلفت التاريخ لي متهكما
اظننت حقا ان عينك
سوف تخطئهم وتبصر غيرهم؟
نتن جيفة انت منكب عليه...
اظننت ان دعاؤك
سوف يزيل يا ولدي عن المدينة
حجاب غلائها السقيم
لكي تري فيها هواك؟
في الشغل كل فتي سواك
وهي الوظيفة في المدي
حكم الزمان ببينها
ما زلت تركض خلفها
مذ ودعتك بطرفها
فارفق بنفسك ساعة
اني اراك وهنت

يا كاتب التاريخ مهلا
فهناك للرزق مكيالان
مكيال باجوري لا يغير نفاقه
وكانه يقبض مالا بمدح القوم
وهناك عاطل متلثم
يمشي بلا هدف طوال اليوم

ووائل يعرف نفسه
فاسال هناك الشركة يدللك الجميع عليه
فكل من هنالك ذو لسان حين تساله يبين

في العمل يزداد الباجوري تقوسا
امام مرؤسيه مثل الجنين
حدبا حتي التراب
تطورت بينهم علاقة الاب بالبنين

وفي درنكة ابنية حجارتها
سرقت من الاموال والانهاب

وفي اسيوط تعريف النظافة
ان يكون الميدان لماعا حين المرور
فوقه- يادام عزك- كوبري يؤدي للمحطة
مثل ثعبان يراوغ كي يسير

وفي اسيوط جهنم تفرقت في الناس
تصليهم ويصلوها
ويأتوها وتأتيهم
ونحمل اوزارها حملا
اذا جارت علينا الازمان

في اسيوط اكوام القمامة الداكنات
كأن اكياس الزبالة خرافة
وتلوث يعلو البيوت والمنازل
ويد الخراب ترينا كيف النهب باحتراف
فالعدل خارج مدينتي حر
لكن اذا اراد الدخول
فعليه الخضوع لظلم مباحث الاعيان

في اسيوط مدرسة لصعلوك أتي من وراء الكوم
ابتاع شقة من نصاب أتي من وراء الظلم
فخاف عليه من فرحة الاستلام
فحرمه الاحلام

في الميدان رائحة تركز النشادر
والاسهال بمقلب زبل جوار البيت
والله... رائحة لها صوت اذا اصغيت
وتقول لي اذ يطلقون الكناسين
مراءا للمحافظ ازاء الحيط
لا تحفل بهم
وتفوح رغم الغسل والتشطيف
وتقول لي مبتسمة........ ارايت؟

في اسيوط يرتاح التناقض
والعجائب ليس ينكرها العباد
كانها قطع الاثار يقلبون قديمها و حديثها
والكهرباء هناك تلمس بالخصيتين

في الوليدية
لو صافحت شيخا او لامست غلاما
لوجدت مرفوعا علي استك يا بن الكلاب
قضيبا او اصبعين

في اسيوط رغم تتابع المسؤلين
ريح فساد في الجو ريح جريمة
فتري العمولة شيئا يسيرا
يسكب نفسه بين اليدين

في عرب المدابغ ينتظم الاهالي
فوق القبوركانها سكن لهم
والمدينة مواتهم
الكل مروا من هنا
فاسيوط تقبلهم كافرا او مؤمنا
امرر بها واقرا شواهدها
بكل لغات اهل النجع
فيها الديروط والمنفلوط
والدشلوط والبلوط
اهل الكبر والبدراوي اهل الكدب
والابنوب اهل القرش
والملاك والهلاك اهل النطع
والتجار اهل النجع
فيها كل من اكل الخري

العين تغمض ثم تبصر
سائق الترحيلة .. مال بنا شمالا
نائيا بنا عن كمينها
والنزلة صارت خلفنا
والعين تمقتها بحق اليقين
تغيرت الوانها في الشمس من بعد المغيب
اذ فاجتني يد لم ادري
كيف تسللت الي استي وقد
اذلت ما اذلت
يا ايها الهارب من امام السور ااحمق انت؟ اجننت؟
اتراك تهرب من هنا
وانت سجنت
في الغلب
ما في الغلب الا انت



معارضة شعرية للأستاذ محمد ممتاز لقصيدة فى القدس للشاعر الفلسطينى تميم البرغوثى


الاثنين، مايو ٠٥، ٢٠٠٨

تقرير عن إضراب 4 مايو فى أسيوط


قبل الاضراب كانت هناك تنبيهات مشددة فى المصالح الحكومية على عدم الغياب فى هذا اليوم وإلا ستكون العواقب وخيمة كما انشغل الناس فى الحديث عن رشوة السيد الرئيس أو العلاوة المزعومة

صباح يوم الإضراب تواجد أمنى مكثف منذ الصباح الباكر وحركة المرور عادية ولا يوجد أى مظاهر للإضراب وأنباء عن وقفة احتجاجية لطلاب كفاية فى جامعة أسيوط ولا اعرف بالضبط هل تمت هذه الوقفة أم قام الأمن بمنعها،

كان طلاب جامعة اسيوط قد حصلوا على حكم من المحكمة يحدد المصاريف الدراسية إلى 14 جنيها فقط سنويا ولكن الجامعة رفضت تنفيذ الحكم ولازال الطلاب يطالبون بتنفيذ الحكم القضائى بس واضح كدة ان جامعة اسيوط سيدة قرارها اخت مجلس الشعب سيد قراره

بعد مواعيد العمل الرسمية اختفى التواجد الأمنى من شوارع مدينة أسيوط تماما وأنباء عن أن جهاز أمن الدولة بأسيوط يجمع أسامى الغائبين عن العمل يوم الإضراب فى المصالح الحكومية وحتى فى الشركات الخاصة

هل نجح إضراب الرابع من مايو؟
الإجابة الفورية أنه لم ينجح أما المتأمل فى الأمر بتدبر وتروى يعرف أن الإضراب قد نجح قبل أن يبدأ بدليل هذا الرعب الذى ظهر على أجهزة الدولة والحملات التى قامت بها الصحف الحكومية والملصقات التى انتشرت فى الشوارع تتحدث عن البناء والانتاج، مش عارف فين هو الانتاج ده؟، فى دعوة مضادة للاضراب بالاضافة إلى رشوة الرئيس مبارك والعلاوة التى للأسف انخدع بها بعض الناس
بالمناسبة زادت أسعار السولار والبنزين اليوم كالتالى:
زاد سعر ليتر السولار من 75 قرش إلى 110 قرش
زاد سعر ليتر البنزين 90 من 130 قرش إلى 175 قرش
زاد سعر ليتر البنزين 92 من 140 قرش إلى 185 قرش
زاد سعر ليتر البنزين 95 من 175 قرش إلى 250 قرش
وأنباء عن زيادة أسعار المازوت قريبا ان شاء الله، العرض القادم من مسرحية الرئيس والعلاوة
بالطبع ستؤدى هذه الزيادة إلى ارتفاع أسعار المواصلات وأغلب قطاعات الدولة وهكذا يتضح للناس أن الرئيس القائد الزعيم خدعهم ودى كانت آخر خدعة وسلملى على العلاوة

من إنجازات حركة إضراب 6 ابريل أيضا إيقاظ الناس فى الشارع المصرى وزيادة الوعى لدى رجل الشارع وإيجاد ثقافة الاعتراض السلمى وثقافة الاضراب والعصيان المدنى



من فرنسا جاءنى الميل التالى وقد وعد صاحب الميل بإرسال بعض الصور أيضا

نجح النظام فى إجهاض اضراب الداخل لكنه لم ينجح فى اسكات صوت الجاليات

نجحت خطة الحكومه التى استخدمت فيها سياسة الجزره لاسكات الشعب المصرى بالعلاوه الجديده والافراج عن معتقلى 6ابريل بل ووصل الحد إلى إصدار الفتاوى التى تحرم الاضراب وتلزم الشعب المصرى بالخنوع والطاعه للرب الاصغر ليرضى عنهم الرب الاكبر

ولكن أصوات المصريين الشرفاء فى الخارج لم ينجح النظام فى القاء لقمة عيش تسكتهم فمطالبهم أكبر من رغيف العيش مطالبهم لن تقف عند حد معتقلى 6 إبريل بل تشمل جميع المعتقليين السياسين الشرفاء فى السجون المصريه ولن تقف عند حد الحلول الصوريه لمواجهة الغلاء بل تصل إلى إيجاد حلول فعاله لقضية الفقر والبطاله ووضع حد أدنى للأجور فى القطاعين العام والخاص وإقامة إصلاحات جذريه فى أنظمة الدوله وفى كل القطاعات التى طالها الفساد وخاصة القطاع الصحى والتعليمى وتعديل مواد الدستور المصرى و محاكمة المسئولين عن نزيف الارواح من ضحايا القطارات والعمارات والعبارات والمظاهرات والمرور...الخ والوقوف على اسباب تلك الكوارث لمعالجتها وسن القوانين الرادعه للحيلوله دون تكرار حدوثها ..

وقد قام مصريين ناشطين فى باريس رافعين شعار(( أتحرك )) لمناهضة الظلم والفساد ومساعدة المصريين فى الداخل والخارج بإلصاق صور رمزيه لمطالبهم على افيشات فى ميدان الكونكورد المعروف بمسلته المصريه العظيمه ويعد الاكبر والاشهر فى فرنسا وأمتدت الافيشات لتشمل مبنى وزارة الخارجيه وكورنيش نهر السن ومعهد العالم العربى ولتصل إلى شارع الشانزليزيه الشهير ..

وتقول السيده رشا مواطنه مصريه نشطه و مقيمه فى باريس : أننا مصريين شرفاء لا ننتمى لأى فصيل سياسى ولسنا مدعومين من أى جهه داخليه أو خارجيه و((أتحرك)) هى الكلمه التى يجب على كل مصرى أستيعابها والقيام بها من أجل حياة أفضل له ولأبناؤه


نتيجة التصويت اللى فات

الأحد، مايو ٠٤، ٢٠٠٨

إضراب 4 مايو

الرابع من مايو...يوم الحداد الوطني