الثلاثاء، سبتمبر 18، 2007

الحزب الوثنى الديموقراطى


الحزب الوثنى الديموقراطى
دايما عالى عالى مقامه
لكن سلوكه دايما واطى

الحزب الوثنى عديم الذوق
يلعب تملى فى الصندوق
بيسجنى وأنا المسروق
وإن قلت لأ أبات مشنوق
أو أعيش وأنا حالق شنباتى

الحزب الوثنى الديموقراطى

الحزب الوثنى كلام فى كلام
مشروعه عبادة الأصنام
متعهد حفلات حكام
ويسوقنا زى الأغنام
وريحته أسوأ من شراباتى

الحزب الوثنى الديموقراطى

الحزب الوثنى فى كل مكان
من مراكش لباكستان
وعنيه فى كفاية والاخوان
مرة دخلت البيت نعسان
لقيته قاعد ويا مراتى

الحزب الوثنى الديموقراطى

الحزب الوثنى قليل الدين
محتلنا زى فلسطين
خلى عشيتنا زى الطين
وجنوده داخلين حطين
ساعة ما يواجهوا مظاهراتى

الحزب الوثنى الديموقراطى

الحزب الوثنى جمال وهلال
يكسب برجال الأعمال
نحاوره يدخل فينا شمال
وسرقة الصوت عنده حلال
من أحيائى ومن أمواتى

الحزب الوثنى الديموقراطى
دايما عالى عالى مقامه
لكن سلوكه دايما واطى




شعر عبدالرحمن يوسف

لمن يريد أن يسمعها مغناة بصوت وألحان الشاعر نفسه يمكنه تنزيلها من هذا الرابط

وأى خدمة

هناك 7 تعليقات:

sendbad يقول...

رمضان كريم ياعم كاسبر خف شوية علشان تقضي باقي رمضان في البيت
بس بيني وبينك ملعوبة

hatshipsut يقول...

كاسبر
رائع كعادتك
طبعا الحزب ده في جمهورية هبلستان

Casper يقول...

سندباد باشا انا قاصد انت عارف البيت زحمة اليومين دول
حتشبسوت والله انتى ادرى بجمهورية هبلستان انا عرفتها من سعادتك
:)

أمل يقول...

أفتكرتك أنت اللى كتابها قلت أيه التقدم ده ... مش بطاله معبره

تحياتى

tote يقول...

أختيار موفق يا كاسبر يا عسل انت

JOE يقول...

عبد الرحمن يوسف
شاعر مصري من مواليد بدايه السبعينات من دواوينه

نزف الحروف
امام المرأة
في صحة الوطن
لا شئ عندي اخسره
على المكشوف
اكتب تاريخ المستقبل




يعيبه التمسك بالقالب الشعري القديم



ولكن كل ما قرأت له كان بالفصحي فهل هو نفس الشاعر ام غيره

Casper يقول...

عزيزتى أمل انا لايمكن اتقدم واخيب ظتك المهم عايزين نكمل حكاية جعفر ودلال عشان استفيد انتى عارفة ان انا غر ساذج وعايز يتنصح
توتى شكرا باشا الله يعسلك
جو شكرا على المعلومات وهو فعلا الشاعر عبدالرحمن يوسف ولو دخلت موقعه هاتلاقيله حاجات بالفصحى والعامية لكنه فعلا زى مانت قولت اغلب شعره بالفصحى